دیپلماسی انرژی کشور متولی ندارد

یکشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲-۱۱:۳۴
#

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی از افزایش 40 تا 60 درصدی نرخ خوراک میعانات گازی واحدهای پالایشی کوچک خبر داد و گفت: 90 درصد این واحدها 2 ماه است که توقف تولید داده‌اند.

احمد معروف‌خانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی در حاشیه بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچه در نمایشگاه امسال بسیار به‌چشم می‌خورد این بود که دیپلماسی انرژی کشور متولی ندارد، چرا که با وجود حضور پررنگ شرکت های خارجی در نمایشگاه بیست‌و هفتم، از این ظرفیت استفاده مطلوبی نشده و شاهد اجرای یک دیپلماسی هدفمند نبوده‌ایم، درواقع متولی دیپلماسی انرژی کشور مشخص نیست.

وی افزود: از سوی دیگر شاهد عدم وجود یک متولی و سیاست‌گذار در زمینه صنایع پایین دستی هستیم و این عدمیت‌ها، به صنعت نفت و گاز کشور و ظرفیت‌های عظیم این حوزه لطمه می‌زند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش 40 تا 60 درصدی افزایش قیمت خوراک میعانات گازی واحدهای پالایشی کوچک (Mini Refinery) بوده‌ایم، گفت: این مسئله موجب شده تا 90 درصد واحدهای پالایشی کوچک کشور 2 ماه است توقف تولید داده اند.

وی ادامه داد: در شرایطی که فروش میعانات گازی کشور در شرایط تحریم با مشکلاتی مواجه است، واحدهای پالایشی کوچک با مجموع ظرفیت 100 هزار بشکه در روز، میعانات گازی را تبدیل به فرآورده‌های با ارزش کرده و برای کشور درآمدزایی داشته‌اند؛ این درحالی است که میعانات گازی با کیفیت پایین به واحدهای داخلی فروخته می شود و میعانات گازی با کیفیت بالا صادر می‌شود.

معروف‌خانی دلیل افزایش قیمت یکباره 40 تا 60درصدی خوراک میعانات گازی واحدهای پالایشی کوچک را تغییر در نرخ دلار مورد محاسبه در فرمول قیمت‌گذاری از 28 هزار و 500 تومان به 38 هزار و 600 تومان اعلام کرد و گفت: هیچ دلیل منطقی و کارشناسی برای اینکار وجود ندارد و در مکاتبات و مراجعات مکرر ما، مسئولان در شرکت ملی نفت ایران هیچ پاسخ کارشناسی و فنی برای این اقدام نداشته اند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه "یک سال است که کشور درگیر کمبود بنزین و گازوئیل است"، گفت: اینکه از قبل فکر درگیری کشور با کمبود بنزین و گازوئیل نشده، از بی‌تدبیری است و در سال 1401 نیز با قیمت‌های بالایی بنزین و گازوئیل وارد شده، که این مسئله هم از بی‌تدبیری است.

وی افزود: حداقل تا یک‌سال و نیم دیگر که پالایشگاه مهر خلیج فارس و پروژه پالایش آدیش جنوبی به مدار بهره‌برداری بیایند، مسئله کمبود و ناترازی بنزین و گازوئیل را خواهیم داشت.

معروف‌خانی خاطرنشان کرد: مسئله بروز ناترازی در بخش انرژی کشور نشان می‌دهد که باید سیاست‌گذاری‌های انرژی، مورد بازنگری قرار گیرد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#