تولید گوشت مرغ در ماه جاری از نیاز کشور بیشتر می‌شود

پنجشنبه ، ۴ خرداد ۱۴۰۲-۱۱:۵۱
#

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی از 120 میلیون قطعه جوجه ریزی در خرداد ماه خبر داد و گفت: با توجه به جوجه ریزی‌های اخیر، نه‌تنها کمبودی در تولید گوشت مرغ مورد نیاز کشور نداریم، بلکه بیش از نیاز کشور جوجه ریزی انجام شده است.

امید امینی در خصوص وضعیت تولید مرغ کشور افزود: در اواخر سال گذشته قیمت مرغ به دلیل افزایش عرضه با کاهش قیمت روبرو شد که مرغداران حتی نتوانستند کالایشان را با قیمت مصوب عرضه کنند؛ همین امر در مقاطعی باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شد، در حالی که تولید باید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بنابراین جوجه ریزی در آن مقطع کاهش پیدا کرد تا جایی که در سه تا چهار هفته اخیر شاهد کاهش تولید و عرضه جزیی گوشت مرغ شدیم و همین باعث التهاب در بازار گوشت مرغ شد.

120 میلیون قطعه جوجه ریزی برای خرداد ماه

وی با بیان اینکه اکنون تولید گوشت مرغ کشور افزایش یافته و به وضعیت عادی نزدیک می‌شویم، گفت: با افزایش تولید گوشت مرغ از شرایط التهابی عبور کرده‌ایم تا جایی که اکنون تولید کشور بیش از نیاز بازار است، به طور مثال میزان جوجه ریزی ما در اسفندماه 85 میلیون قطعه، فروردین ماه 107 میلیون قطعه و اردیبهشت ماه 114 میلیون قطعه بود که این میزان برای خردادماه به 120 میلیون قطعه رسیده است.

امینی خاطرنشان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که تولید گوشت مرغ در خردادماه بیش از نیاز کشور است، زیرا در گذشته این میزان تولید برنامه‌ریزی شب عید بود.

هیچ مشکلی برای تولید گوشت مرغ وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای تولید گوشت مرغ وجود ندارد، ما تقریباً روی شرایط پیک تولید هستیم، گفت: نگرانی برای تولید و عرضه گوشت مرغ در این مقطع و روزهای آتی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت واقعی تولید گوشت مرغ کشور را 3.5 میلیون تن در سال دانست و افزود: برنامه‌ریزی تولید هر ساله بر اساس تقاضای داخلی است؛ بنابراین امسال برنامه‌ریزی تولید 2 میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ بر اساس کشش و تقاضای بازار داخلی را داریم که در صورت مازاد تولید نیز می‌توانیم برنامه‌ریزی صادراتی داشته باشیم.

برنامه ریزی برای کاهش قیمت جوجه یک‌روزه

وی درباره مدیریت قیمت جوجه یکروزه و اجحافی در حق مرغداران گفت: افزایش تقاضا برای جوجه ریزی به معنای افزایش روند تولید است، اما نباید قیمت جوجه یکروزه به جایی برسد که در حق تولیدکنندگان مرغ گوشتی اجحاف شود.

امینی تصریح کرد: اکنون هماهنگی‌هایی بین اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن جوجه یکروزه در حال انجام است تا قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب 15 هزار و 900 تا 16 هزار و 900 تومان در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

مشکلی در تامین نهاده نداریم

وی درباره تاخیر در عرضه نهاده‌های طیور به تولیدکنندگان، بیان کرد: اکنون تامین و عرضه کنجاله سویا و ذرت در سامانه بازارگاه توسط معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است که به اندازه نیاز مرغداران در بازارگاه بارگذاری شود و در اختیار مرغداران قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به قولی که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی داده است مشکلی در تامین و بارگذاری نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نخواهد بود و طبق روال انجام می‌شود.

انتهای پیام/


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#