مشکل تامین ارز،‌ بهانه جدید خودروسازان برای کاهش تولید یا افزایش قیمت؟

دوشنبه ، ۸ خرداد ۱۴۰۲-۱۵:۰۹
#

در حالی مدتی است با افزایش تولید شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم که مدیرعامل ایران خودرو هم پس از معاون وزیر صمت مشکل ارز را بهانه ای برای کاهش تولید اعلام کرد، مساله ای که از آن بهانه ای برای رشد قیمت هم برداشت می شود.

مشکل تامین ارز برای صنعت خودرو روز گذشته با انتشار نامه منوچهر منطقی به سازمان توسعه تجارت رونمایی شد و منطقی در این نامه ضمن هشدار در مورد توقف قریب‌الوقوع خطوط تولید خودروسازان؛ خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.

البته پس از انتشار این نامه، شب گذشته منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرده است که" مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور مرتفع شد".

وی با اشاره به نامه نگاری ماه گذشته خود برای تأمین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی، تأکید کرده است:  تعاملاتی از این دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است و همواره تلاش می شود تا با پیش بینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در جهت رفع آن ها انجام شود.


این در حالی است که امروز نامه دیگری درباره موضوع تامین ارز خودروسازان این بار توسط عظیمی مدیرعامل ایران خودرو منتشر شد که مربوط به 17 اردیبهشت 1402 است.


مدیرعامل ایران خودرو در این نامه به نیازی سرپرست وزارت صمت اعلام کرد، "این واحد تولیدی به دلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید خواهد بود و حتی با این‌روند چالش تولید خودرو در سال 1402 جدی و احتمال تاخیر در تحویل خودروها به مشتریان بدیهی‌ست."

در حالی خودروسازان مدعی مشکل تامین ارز برای این صنعت هستند که اعلام حل شدن این موضوع در مدت کوتاه، ابهاماتی را درباره صحت و سقم این ادعا ایجاد می کند مبنی بر اینکه آیا صنعت خودرو اقعا مشکل تامین ارز دارد یا با توجه به کاهش اخیر قیمت خودرو در بازار با توجه به رشد تولید، بهانه جدیدی برای کاهش تولید و رشد مجدد قیمت ها در کارخانه و بازار مطرح است.

 

 

تسنیم


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#