اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا/ توضیحات فرزین در مورد آزادسازی منابع ارزی

دوشنبه ، ۲۷ شهریور ۱۴۰۲-۲۰:۳۷
#

ظهر امروز (دوشنبه) بر اساس توافق غیرمستقیم انجام‌شده بین ایران و آمریکا و همزمان با آزادسازی داریی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و واریز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به ۶ حساب متعلق به بانک‌های ایران در ۲ بانک قطری، تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز انجام شد.

بیش از یک ماه پیش در اواخر مردادماه سال جاری، ایران و آمریکا توافق کردند که بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده، دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شده و با استفاده از سوییفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی وارد ۲ بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران در قطر شود.

در چارچوب همین توافق که به وساطت قطر انجام شد تهران واشنگتن پس از ۲ سال مذاکره روند تبادل زندانیان را نیز آغاز کردند و قرار شد در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند، پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شوند.

بر اساس این گزارش ظهر امروز پس انجام کامل مرحله اول توافق میان ایران و آمریکا مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و در اختیار قرار گرفتن آن‌ها توسط تهران برای انجام خریدهای غیرتحریمی، مرحله دوم این توافق یعنی آزادسازی زندانیان بین ایران و آمریکا نیز انجام شد.

عصر امروز پنج زندانی آمریکایی توسط یک هواپیما قطری که از صبح امروز در فرودگاه مهرآباد مستقر شده بود، راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه ها مطرح شده است و نام ۲ نفر از آنها اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکی از این ۲ نفر یک زن ایرانی-آمریکایی است.

به گزارش ایسنا، محمد رضا فرزین اعلام کرد: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

وی در ادامه گفت: ۶ بانک ایرانی در ۲ بانک قطری حساب باز کردند و طبق توافقات انجام شده تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.

فرزین عنوان کرد: روز گذشته از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب ۶ بانک ایران فعال شده و امروز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران و ۲ بانک قطری واریز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تمام منابع حاصله، ذخایر بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند که در جهت تقویت ریال استفاده خواهند شد.

فرزین در پایان اظهار کرد: شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش آن در حال پیگیری است و ادامه خواهد یافت. همچنین دسترسی به منابع ارزی ایران در چندین کشور دیگر در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#