سقوط پنج درصدی قیمت نفت به پایینترین سطح ۴ ماهه

جمعه ، ۲۶ آبان ۱۴۰۲-۱۰:۵۲
#

قیمت نفت روز پنجشنبه با کاهش حدود 5 درصدی مواجه شد و سقوط تا پایین‌ترین رقم طی 4 ماه گذشته را تجربه کرد و در آستانه چهارمین کاهش پیاپی هفتگی قرار دارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت صبح امروز به 77 دلار و 48 سنت رسید. نفت سبک آمریکا هم 73 دلار و یک سنت معامله می‌شود.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی هر دو پیش بینی کمبود عرضه در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی را داشته‌اند اما برخی اطلاعات اقتصادی از سراسر دنیا حاکی از کاهش بیش از حد انتظار تقاضاست.

کاهش قیمت نفت در این هفته را می‌توان نتیجه افزایش سریع ذخایر نفت خام آمریکا دانست. تحلیلگران نگران ضعف تقاضا در بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا در بحبوحه تولید بالای این کشور هستند.

هر دو قرارداد ماهانه WTI و برنت نیز کمتر از قراردادهای با تاریخ بعدی معامله شدند، ساختاری که به عنوان contango شناخته می شود.

تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری را ارائه کردند، در هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته رسید که نشان می‌دهد شرایط بازار کار همچنان رو به کاهش است.
این گزارش پس از داده‌های دیگری منتشر شد که نشان می‌داد خرده‌فروشی در ایالات متحده برای اولین بار در هفت ماه گذشته در ماه اکتبر با کاهش خرید وسایل نقلیه موتوری و هزینه‌های سرگرمی کاهش یافت. این به کاهش تقاضا در آغاز سه ماهه چهارم اشاره کرد که انتظارات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را بیشتر تقویت کرد.
در همین حال، کاهش پیش‌بینی‌شده در توان پالایشگاه‌های نفت چین نیز باعث توقف سرمایه‌گذاران شد. با تضعیف تقاضای سوخت صنعتی و کاهش حاشیه های پالایشگاهی، فروش در اکتبر نسبت به بالاترین سطح ماه قبل کاهش یافت.
با این حال، فعالیت اقتصادی چین در ماه اکتبر افزایش یافت، زیرا تولید صنعتی با سرعت بیشتری افزایش یافت و رشد خرده فروشی بیش از انتظارات بود.

تحقیقات کالای بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان نشان می‌دهد متوسط تقاضا برای نفت در نیمه اول ماه نوامبر برابر با 101.6 میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی 200 هزار بشکه پایین‌تر از پیش بینی این بانک برای این ماه.

تحلیلگران همچنین عقیده دارند کاهش اخیر قیمت نفت باعث می‌شود عربستان کاهش تولید خود را در 2024 هم ادامه دهد.

اجلاس بعدی اوپک در 26 نوامبر در وین برگزار می‌شود.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#