برگشت محکم نفت به کانال ۸۰ دلار

شنبه ، ۲۷ آبان ۱۴۰۲-۱۱:۰۱
#

قیمت نفت در روز جمعه بیش از 4 درصد جهش کرد و سقوط روز پنجشنبه به پایین ترین سطح 4 ماهه را کاملا جبران کرد، زیرا سرمایه گذارانی که در موقعیت های فروش قرار گرفته بودند اقدام به کشف سود کردند و تحریم های ایالات متحده بر برخی از کشتیرانان نفت روسیه نیز از قیمت نفت حمایت کرد.
بهای معاملات آتی نفت برنت با 3.19 دلار یا حدود 4.1 درصد افزایش به 80.61 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 2.99 دلار یا 4.1 درصد افزایش به 75.89 دلار رسید.
با این حال، هر دو شاخص هفته را با بیش از 1 درصد کاهش، چهارمین افت هفتگی متوالی خود به پایان رساندند که عمدتاً به دلیل افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده و حفظ رکورد بالای تولید، است. تشدید بحران املاک چین و کند شدن رشد صنعتی نیز تاثیرگذار بوده است. اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates گفت: رشد تقاضا از سوی چین کمتر از انتظارات بوده است.
تولیدکنندگان نفت آمریکا نزدیک به یک سال است که تعداد دکل‌های حفاری فعال را به دلیل کاهش قیمت‌ها کاهش داده‌اند. شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز (BKR.O) گفت، با این حال، تعداد سکوهای نفتی در این هفته شش افزایش یافت که بیشترین میزان از فوریه بود.
فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز می‌گوید: «وقتی کاهش شدید قیمت دارید، تولیدکنندگان دو بار به پیشبرد هزینه‌های سرمایه‌ای و پروژه‌ها فکر می‌کنند.
برخی تحلیلگران می گویند که فروش شدید روز پنجشنبه ممکن است بیش از حد باشد، به ویژه با توجه به تشدید تنش ها در خاورمیانه که می تواند عرضه نفت را مختل کند و آمریکا متعهد به اجرای تحریم ها علیه ایران حامی حماس است.
با وجود قیمت برنت زیر 80 دلار، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که اوپک پلاس، به ویژه عربستان سعودی و روسیه، کاهش تولید را تا سال 2024 تمدید کند.
سه منبع آگاه به رویترز گفتند، گروه اوپک پلاس متشکل از کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، قرار است در جلسه ای که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می شود، کاهش بیشتری در عرضه نفت داشته باشند یا خیر.
تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی می گویند: «قیمت نفت در سال جاری با وجود اینکه تقاضا فراتر از انتظارات خوش بینانه ما بوده، اندکی کاهش یافته است.
عرضه غیر هسته ای اوپک بسیار قوی تر از حد انتظار بوده است که تا حدودی با کاهش اوپک جبران شده است.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، برای سال 2023، ایالات متحده که دو سوم رشد غیراوپک پلاس را تشکیل می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که سالانه 1.4 میلیون بشکه در روز رشد کند.
در همین حال، به نظر می رسد تورم در منطقه یورو در حال کاهش است. روز جمعه، اداره آمار اتحادیه اروپا تایید کرد که تورم سالانه به شدت کاهش یافته است.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#