تویوتا این روزها نسبت به رقبای خود در حال پیشروی است چراکه نگرانیها در مورد قیمت بالا و محدودیت مسافت خودروهای برقی، محصولات هیبریدی را برای مصرفکنندگان جذابتر از رقبای برقی کرده است. در همین راستا فورد موتور گزارش داد که فروش خودروهای الکتریکی در ژانویه حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است زیرا این صنعت با کاهش تقاضا برای خودروهایی که معمولاً گرانتر از همتایان بنزینی خود هستند، مقابله میکند.
قیمت بالای خودروهای برقی و نگرانی از محدودیت برد این خودروها، به ویژه در مناطق روستایی به دلیل نبود زیرساخت شارژ، به فروش خودروهای هیبریدی دامن زده است.
جیم فارلی، مدیر عامل فورد گفت که این شرکت برنامههایی برای چهار برابر کردن فروش هیبریدیهای گازی الکتریکی در پنج سال آینده دارد. مجموع فروش فورد در ماه ژانویه با افزایش ۴.۳ درصدی به ۱۵۲ هزار و ۶۱۷ دستگاه رسید که با جهش ۴۲.۷ درصدی در فروش خودروهای هیبریدی کمک کرد.
علاوه بر این نرخهای بهره بالا و چشمانداز اقتصادی نامطمئن بسیاری از سازندگان خودروهای برقی را بر آن داشته تا اهداف تولید خود را کاهش دهند و نسبت به کاهش رشد فروش در هفتههای اخیر هشدار دهند.
تویوتا وابستگی زیادی به خودروهای هیبریدی دارد که حدود یکسوم کل فروش بیش از ۱۰میلیون خودرو را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. مدیر کل یک نمایندگی در مینهسوتا به رویترز گفت: تقریبا هر مدلی که اکنون میفروشیم یا تنها هیبریدی است یا یک نوع هیبریدی دارد. اما تویوتا قبلا اعلام کرد که نسل بعدی کمری فقط به صورت هیبریدی عرضه خواهد شد. تحلیلگران هشدار میدهند که خطر بزرگی که این خودروساز پرفروش جهان با آن مواجه است، عقب ماندن از تولید عمده خودروهای برقی باتریدار است که به طور گسترده به عنوان آینده بلندمدت صنعت خودرو در نظر گرفته می شود.
تویوتا در سال گذشته تنها ۱۰۴هزار خودروی برقی باتریدار فروخت که کمتر از یکدرصد از کل فروش خود از جمله برند لوکس لکسوس را شامل میشود. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۱.۵میلیون خودروی برقی را افزایش دهد که کمتر از ۱.۸میلیون خودروی تسلا در سال ۲۰۲۳ است.فروش خودروهای هیبریدی در ایالاتمتحده افزایش یافته است، زیرا مصرفکنندگان از قیمتهای بالای خودروهای برقی اجتناب میکنند و نگران محدوده مسافتی خودروهای الکتریکی هستند که ممکن است فاصله زیادی بین ایستگاههای شارژ وجود داشته باشد. تقاضا برای خودروهای هیبریدی به حدی است که خریداران باید حدود یک سال منتظر بمانند تا برخی از مدلها را تحویل بگیرند و قیمتهای خردهفروشی کامل پیشنهادی سازنده را بپردازند.
بر اساس دادههای S&P Global Mobility، هیبریدیها ۹.۳درصد از ثبت نام خودروهای سبک جدید در ایالاتمتحده را از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادهاند که ۱.۸درصد از خودروهای الکتریکی پیشی گرفته است. این به نفع تویوتاست که با بیش از یکسوم ثبتنامهای جدید، بزرگترین فروشنده هیبریدی در ایالاتمتحده بود. پس از آن هوندا موتور با ۲۰درصد، هیوندای موتور کره جنوبی و شرکت وابسته آن کیا و فورد موتور قرار دارند. مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز، گفت این هفته شرکت او خودروهای پلاگین هیبریدی را در آمریکای شمالی عرضه خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران انتظار دارند تویوتا در ماههای اکتبر تا دسامبر ۴۰درصد افزایش سود داشته باشد.
رویترز