بانک مرکزی ژاپن به نرخ بهره منفی پایان داد

پنجشنبه ، ۲ فروردین ۱۴۰۳-۱۹:۴۰
#

پایان یافتن دوران نرخ منفی در ژاپن به تصمیم بانک مرکزی این کشور به آن معنی است که نرخ بهره در این کشور برای اولین بار طی ۱۷ سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد. بااین‌همه بانک مرکزی باوجود شکنندگی بهبود اقتصادی این کشور فعلاً بااحتیاط، نرخ بهره را در حدود صفر نگه می‌دارد.

ژاپن قصد دارد از تمرکز برافزایش مجدد رشد با دهه‌ها تخصیص محرک‌های پولی گسترده فاصله بگیرد، ازاین‌رو اقتصاددانان انتظار تصمیم جدید بانک مرکزی را داشتند. بانک مرکزی ژاپن جدیدترین بانک در جهان است که به نرخ‌های منفی و دورانی که سیاست‌گذاران جهانی از پول ارزان و ابزارهای پولی غیرمتعارف برای حمایت از رشد استفاده می‌کنند، پایان می‌دهد.

بانک مرکزی ژاپن روز سه‌شنبه همچنین اجرای سیاستی که هدف آن محدود کردن نرخ‌های بهره بلندمدت در حدود صفر، ابزاری برای کنترل منحنی بازده را متوقف کرد. اگرچه این بانک اعلام کرد که به خرید «به میزان سابق» اوراق قرضه دولتی مانند قبل ادامه خواهد داد و در صورت افزایش سریع بازدهی، خریدها را افزایش خواهد داد.

افزایش در بازده اوراق قرضه، تأمین مالی بدهی عمومی عظیم ژاپن را گران‌تر می‌کند. بدهی عمومی این کشور در حال حاضر دو برابر تولید ناخالص داخلی آن و بزرگ‌ترین در میان اقتصادهای پیشرفته است.

تحلیلگران باور دارند تصمیم جدید بانک مرکزی تأثیر واقعی بسیار کمی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت. انتظار می‌رود بانک مرکزی شرایط پولی را سست نگه دارد و هیچ افزایش عمده‌ای در نرخ وام مسکن خانوار یا هزینه‌های تأمین مالی انتظار نمی‌رود. اما پایان یافتن دوران آخرین تأمین‌کننده منابع مالی ارزان باقی‌مانده در جهان می‌تواند بر بازارهای مالی جهانی تأثیرگذار باشد. پس از انباشت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در جستجوی بازده، سرمایه‌گذاران ژاپنی ممکن است اکنون به دنبال انتقال پول به کشور خود باشند.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#