دو برابر شدن قیمت جهانی کاکائو طی ۲ ماه!

پنجشنبه ، ۹ فروردین ۱۴۰۳-۰۱:۴۹
#

قیمت کاکائو در روز سه شنبه برای اولین بار از مرز ده هزار دلار در هر تن گذشت، برداشت ضعیف محصول در آفریقا افزایش سرسام آور قیمت‌ها را تسریع کرده است.
معاملات آتی کاکائو تا 10080 دلار در نیویورک معامله شد که بیش از دو برابر قیمت آن تنها دو ماه پیش بود، زیرا معامله گران هشدار داده بودند که کمبود جهانی دانه های کاکائو نشان دهنده قیمت های بالاتر برای تخته های شکلات است. قیمت ها بعداً کاهش یافت و به 9624 دلار معامله شد.
اندرو موریارتی، مدیر گزارش قیمت در Mintec، یک گروه داده کالا، گفت: بازار "خارج از کنترل" بود. "همه فقط برای تاثیرگذاری آماده می شوند."
آب و هوای نامناسب و بیماری باعث کاهش تولید در ساحل عاج و غنا شده است که در مجموع بیش از دو سوم جهان را تولید می کنند. دهه‌ها قیمت‌های پایین باعث شده است که کشاورزان غرب آفریقا نتوانند در مزارع خود سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه بیشتر درختان قدیمی و در حال پوسیدگی که در برابر بیماری ها و آب و هوای شدید آسیب پذیرتر هستند.
این برای سومین سال متوالی کمبود جهانی کاکائو را ایجاد کرده است و باعث افزایش بی سابقه قیمت شده است. دو ماه پیش کاکائو در نیویورک زیر 5000 دلار معامله شد. یک سال پیش کمتر از 3000 دلار بود. معاملات آتی کاکائو لندن از آغاز فوریه بیش از دو برابر و از همین زمان در سال گذشته بیش از سه برابر شده است.
جودی گانس، مشاور مستقل کالا، گفت: «این دست خط برای مدت طولانی روی دیوار بود که نشان می داد امسال کاهش قابل توجهی در عرضه وجود خواهد داشت.
با این وجود، این وضعیت وحشت ایجاد کرده است زیرا صنعت تلاش می کند تا دانه های کافی برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده پیدا کند. موریارتی می‌گوید: «از پردازنده‌های [کاکائو] گرفته تا تولیدکنندگان [شکلات]، همه آن‌ها در پوشش بسیار بسیار کم قرار دارند.
او گفت که در حالی که پردازنده‌ها برای یافتن دانه‌ها در تلاش هستند، تولیدکنندگان برای تهیه کره کاکائو و مشروب کاکائو به اندازه کافی با مشکل مواجه هستند و افزود که این باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.
تحلیلگران گفتند که این فشار ممکن است توسط معامله گرانی که شرط بندی کرده بودند قیمت ها سقوط کند، تشدید شود. با بالا رفتن قیمت‌ها، بسیاری با درخواست‌های فزاینده برای مارجین بیشتر مواجه می‌شوند، نوعی بیمه که باید برای حفظ شرط‌های خود در صرافی سپرده گذاری کنند.
با افزایش سرسام آور قیمت ها، سازندگان شکلات گفته اند که چاره ای جز انتقال هزینه ها به مصرف کنندگان ندارند. هرشی در ماه فوریه هشدار داد که قیمت کاکائو رشد درآمد را در سال جاری محدود خواهد کرد، زیرا از کاهش 6.6 درصدی فروش در سه ماهه چهارم سال 2023 خبر داد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#