بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ثابت نگه داشت

شنبه ، ۲۶ خرداد ۱۴۰۳-۰۱:۳۷
#

کمیته فدرال بازار آزاد (FOMC) بانک مرکزی ایالات متحده، طبق انتظار، نرخ بهره وجوه فدرال را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت نگه داشت. با این حال، چشم‌انداز اقتصادی این کمیته اکنون حاکی از تنها یک کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در سال جاری است.

در بیانیه سیاستگذاری خود، کمیته فدرال بازار آزاد اعلام کرد: «در ماه‌های اخیر، پیشرفت اندکی به سمت دستیابی به هدف تورم ۲ درصدی کمیته حاصل شده است.» استفاده از عبارت «اندک» قابل توجه است، چرا که بیانیه سیاستگذاری قبلی از «عدم پیشرفت» به سمت کاهش تورم ابراز نارضایتی کرده بود.

فدرال رزرو با به‌روزرسانی پیش‌بینی‌های اقتصادی خود، میانگین نرخ مورد انتظار برای وجوه فدرال در پایان سال ۲۰۲۴ را به ۵.۱ درصد افزایش داد، در حالی که این رقم سه ماه پیش ۴.۶ درصد بود. این تغییر نشان می‌دهد که بانک مرکزی اکنون تنها یک کاهش نرخ ۲۵ واحدی را در سال جاری در نظر گرفته است، در حالی که پیش از این انتظار ۷۵ کاهش نقطه‌ای وجود داشت. انتظار برای نرخ وجوه فدرال در پایان سال ۲۰۲۵ در حال حاضر ۴.۱ درصد است که نشان‌دهنده‌ی کاهش احتمالی ۱۰۰ واحدی در سال آینده است.

انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده برای ماه پیش که امروز صورت گرفت، کندی غیرمنتظره‌ای در تورم ماه گذشته را نشان داد. این خبر باعث افزایش چشمگیر بازارهای رمزارز، سهام و اوراق قرضه شد، زیرا معامله‌گران انتظارات خود را برای شروع کاهش نرخ‌های فدرال بالا بردند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده آمریکا در این رابطه اظهار کرد که علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته تورم همچنان بالاست. شاخص‌های اخیر حاکی از آن است که فعالیت‌های اقتصادی با سرعت ثابتی به رشد خود ادامه داده، افزایش مشاغل همچنان قوی بوده و نرخ بیکاری پایین مانده، اما همچنان تورم بالاست.

پاول بیان کرد که تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره به شدت به تحولات اقتصادی کنونی، به ویژه آمار اشتغال و تورم بستگی دارد و تکرار کرد که بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را زمانی آغاز خواهد کرد که اعتماد بیشتری در مورد مسیر تورم کسب کند.

پاول گفت: اگر اقتصاد پایدار باقی بماند و تورم ادامه یابد، ما آماده‌ایم نرخ هدف فعلی را تا زمانی که نیاز باشد حفظ کنیم.

این در شرایطی است که نرخ تورم کندتر از حد انتظار به هدف ۲ درصد نزدیک می‌شود.

سیاستگذاران انتظار دارند نرخ بهره تا پایان سال آینده به طور متوسط به ۴.۱ درصد برسد.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#