افزایش نجومی قیمتها دربازار طلاوارز/سکه پرریسک شد

یکشنبه ، ۲۹ مهر ۱۴۰۳-۱۷:۴۶
#

تب خرید طلا، سکه و ارز در روزهای اخیر بالا رفته و برخی مردم و دلالها این روزها خریدار اصلی سکه و ارز شدند اما تا چقدر می توان در این قیمتهای حساس وارد معامله شد؟

افزایش قیمتها در بازار طلا و ارز و ثبت رکوردهای جدید و البته نجومی در این بازارها به‌خصوص برای انواع قطعات سکه و طلا موجب شده است فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی بر پرریسک بودن معاملات در این شرایط تأکید کنند.

عوامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه مخصوصاً در روزهای اخیر ناشی از افزايش تنش هاي خاورميانه و تهديدات عليه ايران و همچنين افزایش محسوس قیمت طلای جهانی و صعود اونس طلا به ركورد 2 هزار و 722 دلاری است، ضمن اينكه افزایش قیمت ارز در بازار نيز به جهش قيمتها كمك كرده است.

* قیمت‌ها ريسكي شده است

سکه امروز در میانه کانال 55 میلیون تومان رکورد زد, حباب سکه الآن بالای 12 میلیون تومان برآورد می‌شود؛ هر گرم طلای 18عیار نیز در کانال 4 میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورده است؛ دلار هم وارد کانال 64 هزار تومان شده است.

به‌گفته فعالان حاضر در بازار طلا و ارز هم‌اکنون عملاً قیمت‌ها در این بازار "پرت" شده است و ریسک خرید به‌شدت افزایش یافته است.

آنچه در روزهای اخیر در بازار سکه به ثبت می‌رسد این نگرانی را افزایش داده است که در صورت خرید در قیمتهای بالا احتمال متضرر شدن هم بالا می‌رود چرا که رشدهای شارپی به این صورت ریسک ریزش بالایی هم دارند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد الآن جوّ خرید سکه هم بین مردم و هم بین دلالها افزایش یافته است.

کارشناسان اقتصادی به مردم هشدار می‌دهند هم‌اکنون سکه به‌شدت پرریسک شده است.

از سوی دیگر افزایش فاصله قیمتی کف و سقف دلار سیگنال مهمی است که خریداران باید به آن توجه کنند چرا که افزایش این فاصله یعنی بازار پرنوسان است و ریسک معامله بالاست، در چنین شرایطی حضور در جایگاه خریدار با ضرر همراه می‌شود، چرا که با یک خبر فاز بازار تغییر خواهد کرد، بنابراین ورود به بازار در شرایط ملتهب اصلاً توصیه نمی‌شود.

موضوع مهم دیگری که موجب ایجاد تنش و نوسان در بازارهای داخلی می‌شود اخبار مربوط به انتخابات آمریکا و نتایج نظرسنجی‌هاست که باعث قضاوت شده است درحالی که قطعیتی وجود ندارد و تا روز انتخابات نمی‌توان نتایج را حدس زد. تشدید رقابت انتخاباتی در آمریکا و انتشار نظرسنجی‌ها که عموماً کارکرد نظرسازی سیاسی از سوی احزاب سیاسی را دارد با توجه به تاریخ و شرایط قابل اتکا نیست و مردم نباید فریب این نظرسازی‌ها و احتمالات را بخورند.

در نهایت آنچه از واقعیت بازار در این روزها مشاهده می‌شود افزایش تقاضای مردم و دلالها برای خرید سکه است که عمدتاً ناشی از نگرانی از افزایش حمله نظامی اسرائیل به ایران و انتخاب ترامپ در انتخابات آمریکا می‌باشد و مردم هنگام معامله باید به جنگ ترکیبی دشمن هم توجه داشته باشند.


کانال تلگرام لایودیتا

سایر خبرها

#